DZIECKO ZDOLNE
Przedszkole Publiczne nr 2 w ŁomżyKażde dziecko przychodząc na świat jest wyjątkowe i każde przynosi ze sobą ogromny potencjał, bagaż możliwości i zdolności.
Zdolności są to różnice indywidualne, sprawiające, że przy danym zasobie wiedzy, praktyki i takich samych warunkach zewnętrznych oraz równej motywacji, jedni ludzie sprawniej niż inni wykonują dane czynności, w tym także szybciej uczą się nowych rzeczy.
Zdolności człowieka możemy podzielić na trzy rodzaje:
- zdolności kierunkowe to te, które wiążą się z określoną sferą aktywności: zdolności plastyczne, muzyczne, taneczne.
- zdolności ogólne to te, które pozwalają uczyć się w zakresie wiedzy teoretycznej. Dzieci o takich zdolnościach wykazują lepsza pamięć, dużo wcześniej niż rówieśnicy chodzą, mówią, czytają a także posiadają umiejętność posługiwania się wcześniej opanowanym materiałem.
- zdolności twórcze przejawiają się w umiejętności tworzenia rzeczy nowych.
Już w wieku przedszkolnym możemy zaobserwować wyraźne sygnały świadczące o ponadprzeciętnych możliwościach niektórych dzieci.
Jak rozpoznać zdolne dziecko ?
Oto charakterystyczne cechy szczególnie uzdolnionych dzieci:
- Jest bystrym obserwatorem.
- Wykonuje zadania umysłowe z przyjemnością.
- Uczy się szybko i dobrze.
- Używa poprawnie wielu słów.
- Zadaje bardzo dużo pytań.
- Ma oryginalne pomysły.
- Skupia swoją uwagę na tym, co mu się pokazuje nowego.
- Ma dobra pamięć.
- Lubi czytać.
- Przewodzi w grach z innymi dziećmi (rówieśnikami).
- Ma pomysły na zabawę, gdy bawi się z innymi.
- Spędza dużo czasu na malowaniu itp.
- Ma dobre wyczucie perspektywy i szczegółu, gdy rysuje.
- Rysuje oryginalne rysunki, które nie przypominają prób innych dzieci.
- Lubi oglądać obrazy i komentować je.
- Ma dobre poczucie rytmu i lubi poruszać się w takt melodii.
- Posługuje się ekspresywnymi ruchami ciała dla okazania nastroju, emocji.
- Ma dobrą koordynacje ruchów.
- Nie zraża się łatwo, gdy coś jest nie po jego myśli.
- Wcześnie zaczyna czytać.
- Lubi rozwiązywać zadania liczbowe.
- Pragnie poznać przyczynę zjawisk.
- Jest manualnie zręczne i potrafi manipulować niewielkimi przedmiotami.
- Bardzo pochłaniają je rzeczy, wobec których wykazuje zainteresowanie.
- Bez przerwy eksperymentuje z nowymi rzeczami.
- Woli samodzielnie rozwiązywać problemy.
- Jest bardzo pomysłowe w znajdywaniu odpowiedzi i nowych sposobów robienia czegoś.
- Ma bujną, bogatą wyobraźnię, tworzy świat fantazji.
- Jest ożywione, gdy rozwiązuje problem bądź dokonuje jakiegoś odkrycia.
- Przejawia radość życia.
- Jest pewne siebie, jeśli chodzi o jego umiejętności rozwiązywania nowego problemu.
- Ma bardzo wielu przyjaciół i kolegów.
- Jest zawsze skore do odkrywania nowego otoczenia.
- Inni traktują je jako przywódcę.
- Wymyśla pomysłowe opowiadania i lubi je opowiadać.
- Przejawia bardzo niezależną postawę wobec życia.
- Przejawia zamiłowanie do zabaw językowych, gier słownych.
- Niegrzecznie zachowuje się zwłaszcza w chwilach znudzenia.
- Brak cierpliwości wobec rówieśników wolniej kojarzących fakty.
Świat potrzebuje ludzi inteligentnych, dlatego odpowiedzialność wychowania zdolnych dzieci, czy nawet genialnych zależy w dużej mierze od dorosłych, a przede wszystkim od rodziców. Każde dziecko rodzi się by być geniuszem. To, czy jego wrodzony potencjał zostanie urzeczywistniony, będzie znaczącym krokiem w kierunku jego rozwoju zdolności. Dostarczenie dziecku środowiska, które umożliwi rozwój jego wybitnej inteligencji, zdolności twórczych i społecznych jest wyzwaniem i nagrodą na bycie rodzicami dzieci zdolnych.
LITERATURA:
- Lewis Dawid, „Jak wychować zdolne dziecko”, PZWL, Warszawa 1988.
- Limont Wiesława, „Zdolności twórcze dzieci w wieku przedszkolnym”, Wychowanie w Przedszkolu 8/2002.
Opracowała Maria Mikołajewska