Konflikty wśród dzieci
Przedszkole Publiczne nr 2 w ŁomżyKażdy z nas zauważa jak łatwo i często dochodzi do konfliktów w grupie dzieci, na placu zabaw, w piaskownicy czy w przedszkolu. Można zadać pytanie dlaczego tak się dzieje i jakie są przyczyny.Nie jest trudno dowieść że najczęściej dynamiczne i konfliktowe zachowania wynikają z naturalnych cech i zdobytych doświadczeń przez dziecko.
Wymienić tu można zachowania kiedy dzieci:
– sprzeciwiają się gdy nie godzą się być pokrzywdzone,
– chcą zwrócić na siebie uwagę innych dzieci lub rodziców, chcą być stale zauważane,
– sprawia im satysfakcję i zadowolenie kiedy wygrywają pojedynek, rywalizacją, uczestniczą w zabawach w których
mogą wyzwolić swoje emocje,
– naśladują zachowanie starszych kolegów, lub widziane w telewizji,
– z jakiegoś powodu są zestresowane i szukają sposobu na rozładowanie emocji.
– mają własne doświadczenia z przemocą i brutalnością np. w rodzinie.
Zastanawiając się jednak dalej dojdziemy także do wniosku że dzieci muszą uczyć się zasad zgodnego współżycia w grupie. Dzieci bowiem:
– wolą wyrwać zabawkę niż poprosić lub poczekać na swoją kolej,
– reagują w sposób najprostszy dając upust zniecierpliwieniu i złości.
– chcą dominować
– próbują narzucić swoją zabawę lub własne zasady,
– nie rozumieją zagrożenia, bo nie poznały skutków i konsekwencji złego zachowania,
– nie nabyły umiejętności społecznych, zasad współżycia, grzeczności, nie przeszkadzania innym,
– nie potrafią szukać lepszych rozwiązań w trudnych i konfliktowych sytuacjach.
Dziecko nauczy się i pozna te wszystkie zasady jeśli rodzice, opiekunki lub nauczycielki będą pokazywać i korygować zachowanie, pomagać wspierać właściwe zachowania i postawę. Musi ono jednak przebywać w grupie, musi zdobywać doświadczenia spokojnie i bez pokrzykiwania i strofowania, kiedy nie zmusza się je do biernego podporządkowania, nie straszy i nie separuje od innych dzieci aby mieć święty spokój.
Proponujemy kilka praktycznych rad w konfliktowych sytuacjach.
– nie musimy reagować natychmiast, gdy tylko zauważymy początek konfliktu. Dajmy dzieciom trochę czasu n
zdobywanie ważnych doświadczeń w rozstrzyganiu sporów.
– jeśli konflikt ma szansę szybko wygasnąć starajmy się nie być stroną w konflikcie ani sędzią.
– należy jednak kontrolować dyskretnie rozwój dalszych zdarzeń aby zapanować nad sytuacją kiedy będzie taka
konieczność.
– kiedy konflikt się rozwija trzeba spokojnie i jednoznacznie skrytykować zachowanie dzieci. Muszą wiedzieć co im
wolno, a na co pozwolenia nie mają.
– rozdzielone i wzburzone dzieci najlepiej najpierw na chwilkę posadzić aby ochłonęły uspokoiły się i same
postarały się ustalić przyczynę i źródło konfliktu. Niech opowiedzą co czują i czy jeszcze pozostała przyczyna
złości oraz co można zrobić aby załagodzić konflikt. Po krótkiej przerwie najlepiej zaproponować inną zabawę.
– nie należy lekceważyć istoty i wagi dziecięcych problemów. Bardzo ważne jest aby pomagać dzieciom w
wyjaśnieniu przyczyny sporu, aby każde mogło spokojnie powiedzieć o co poszło.
Najwięcej korzyści wyniosą dzieci jeśli same znajdą rozwiązanie problemu. Rozwiązanie narzucone przez dorosłego który występuje w roli arbitra nie ułatwia poznawania przyczyn sporu przez dziecko i poszukiwania alternatywnych rozwiązań. Ponieważ dziecko uczy się najszybciej i najefektywniej doświadczając pozwólmy im na to i zaufajmy, traktujmy je jak mniej doświadczonych lecz pełnoprawnych, małych ludzi.
Opracowała Maria Mikołajewska