Poczytaj mi Tato...

Przedszkole Publiczne nr 2 w Łomży

 
Przedszkole Publiczne Nr 2
Adres:
Polowa 57B
18-400 Łomża

Tel: 86 216 29 25

W nawiązaniu do akcji podjętej przez media na temat głośnego czytania dziecku, chcemy podzielić się z państwem kilkoma spostrzeżeniami dotyczącymi powyższego tematu. Wszyscy powinniśmy zdać sobie sprawę, że głośne czytane dziecku ma ogromny wpływ na jego rozwój umysłowy i emocjonalny. Książka dostarcza dzieciom nowych informacji o świecie. Na przykład: małe dziecko zamieszkałe w mieście zanim zobaczy żywą krowę, konia, kurę, kaczkę dowiaduje się o nich z książki z obrazkami. Obrazek i opis staje się wiec źródłem wielu wiadomości. Im mniejsze dziecko, tym, więcej ilustracji powinny zawierać jego książeczki, dlatego dobierajmy lekturę zgodnie z wiekiem dziecka.

 

Głośne czytanie dziecku spełnią ważną rolę w kształtowaniu jego mowy. Nie tylko wzbogaca słownik, lecz uczy prawidłowego formułowania myśli, budowy zdań, posługiwania się słowem zgodnie z gramatyką. Częste rozmowy z dzieckiem, a także głośne czytanie kształcą również podstawowe funkcje słuchowe, które mają duże znaczenie w nauce czytania i pisania.

 

Dziecko czytając musi rozpoznane znaki graficzne (litery) podporządkować odpowiednim głoskom (analiza) i złączyć je w całość (synteza). Przy pisaniu słyszane słowo musi rozłożyć na poszczególne głoski aby moc je zapisać. Te procesy słuchowe czyli rozróżnianie głosek i łączenie ich w całość kształtowane są już od chwili gdy docierają do niemowlęcia słowa wypowiedziane przez matkę. Głośne czytanie lub opowiadanie dziecku dostarcza mu wielu bodźców słuchowych pobudzających procesy analizy i syntezy słuchowej. Od poziomu ich rozwoju zależy nie tylko powodzenie w nauce czytania i pisania lecz także w nauce języków obcych i umiejętności uważnego słuchania na lekcji.

 

Należy również podkreślić bardzo istotną wartość głośnego czytania jaką jest rozwój uczuciowy. Przy głośnym czytaniu możemy wpływać na pobudzenie lub uspokojenie emocji dziecka dobierając odpowiednią lekturę. Na przykład: gdy dziecko jest rozżalone, czuje się nieszczęśliwe, możemy zmienić ten nastrój czytając zabawną historyjkę. Możemy także wywołać uczucia radości i dumy ze zwycięstwa bohatera lub uczucia współczucia dla pokrzywdzonego. Samo przebywanie u boku ojca lub matki, możliwość przytulenia się, kontaktu fizycznego i psychicznego, wspólne przeżywanie tych samych treści są wielkimi wartościami niezależnymi od treściowej zawartości opowiadania lub bajki.

 

Opracowała Maria Mikołajewska